Idzie zima – przygotuj swój akumulator na ciężkie warunki

Nie ma gorszej pory roku dla kierowców, niż zima. Borykamy się wtedy z licznymi trudnościami, poświęcając sporo czasu na przygotowanie naszego samochodu do jazdy. Musimy także regularnie dbać o jego stan techniczny, a przede wszystkim przeprowadzić przegląd tuż przed zimą. Warto wziąć pod lupę nasz akumulator.

Zadbajmy o nasz akumulator

W większości samochodów montowane są w dzisiejszych czasach akumulatory bezobsługowe. Jeśli jednak wydaje nam się, że możemy zapomnieć o kontroli jego stanu to jest to zły tok myślenia. Nazwa ta nieco wprowadza w błąd, musimy pamiętać, że aby cieszyć się długą żywotnością naszego akumulatora musimy regularnie kontrolować jego formę.

Dlatego warto jeszcze przed zimą skontrolować stan naszego akumulatora, można go również podładować. Dlaczego jest to zalecane? Ponieważ niska temperatura ma wpływ na wydajność tego urządzenia, spada bowiem skuteczność elektrolitów. Jeśli mamy temperaturę równą 0 stopni Celsjusza pojemność naszego akumulatora spada o 20%, przy bardzo niskiej temperaturze: – 20 stopni Celsjusza może spaść nawet do 50%.

W jaki sposób i w jakich sytuacjach naładować akumulator?

Musimy podłączyć go do prostownika i ładować nieprzerywanie przez około 10 godzin. Bardzo ważna uwaga: zanim zaczniemy ładować ustawmy natężenie prądu prostownika na 1/10 pojemności naszego akumulatora. Jeśli ustawimy inaczej możemy zniszczyć baterię, akumulator nie będzie trzymał prądu i ciągle ulegał będzie rozładowaniu.

Akumulator musimy również naładować wtedy, gdy przy uruchamianiu silnika usłyszymy charakterystyczne cykanie. W celu uruchomienia samochodu musimy skorzystać z  przewodów rozruchowych, musimy jednak w tym przypadku skorzystać z pomocy innego samochodu posiadającego naładowany akumulator. Liczy się tu prawidłowe podpięcie kabli: łączymy w pierwszej kolejności ze sobą bieguny dodatnie, a potem ujemne.

W momencie, gdy podładujemy już swój akumulator kablami rozruchowymi nie wyłączajmy przez pewien czas silnika, by dodatkowo się podładował. Warto też po powrocie do domu podładować go przy użyciu prostownika.

Musimy także wiedzieć o tym, iż wszelkie elementy elektroniczne mają duży wpływ na żywotność naszego akumulatora. Generują one bowiem dodatkowe zapotrzebowanie energetyczne, co ma duże znacznie zwłaszcza podczas zimy.

Nie dopuśćmy także do sytuacji, w której wiemy, że mamy wycieki i zabrudzenia i nic z tym nie robimy. Czystość źródła prądu w samochodzie jest niezwykle ważna, jeśli więc dotyczy nas ta sytuacja postarajmy się jak najszybciej rozwiązać problem.

Wymiana akumulatora

Jeśli jesteśmy już jednak pewni, że nasz akumulator kwalifikuje się do wymiany i nic nie da się już zrobić zastanówmy się jaki akumulator wybrać. Pamiętajmy, iż mają one swoją żywotność określoną przez producenta – około 2-3 lata i są dosyć sporym wydatkiem.

Oto najczęściej spotykane dwa rodzaje akumulatorów:

  • Kwasowo-ołowiowe – najpopularniejszy rodzaj, zbudowane są z ołowianych ogniw galwanicznych, które zalane są roztworem kwasu siarkowego. Mogą być stosowane w różnych rodzajach pojazdów: od wózków golfowych przez samochody osobowe, aż po samochody ciężarowe. Są najtańszym typem wśród akumulatorów, a jakość zaspokaja większość kierowców. Możemy podzielić je na dwa rodzaje: obsługowe oraz bezobsługowe. Pierwszy z nich wymaga kontroli stanu i ilości elektrolitu, a w celu zmierzenia czy uzupełnienia elektrolitu dokonujemy tego przez system zaworów. Są one rzadkością, zostały wyparte przez drugi typ – akumulatory bezobsługowe. Są one zbudowane nieco inaczej niż akumulatory obsługowe, posiadają jednak szczelną obudowę, która odparowuje elektrolit, przez co nie musimy go uzupełniać. Ten rodzaj akumulatora posiada zawór odprowadzający nadmiar gazów, by nie dopuścić do zbyt wysokiego ciśnienia wewnętrznego.
  • Żelowe – elektrolity związane są w formie żelu, akumulatory takie mają nieco większą pojemność, może pracować w każdej pozycji, a także bez problemu wytrzyma większe rozładowania. Idealnie nadaje się do motocykli oraz samochodów terenowych – pojazdy te często znajdują się w różnych przechyłach, co akumulatorowi kwasowemu mogłoby nie służyć. Są one także bardziej odporne na wstrząsy oraz wibracje.

Istotne parametry

Przy kupnie akumulatora zwróćmy uwagę na:

  • Napięcie – wyrażone jest w woltach, dostępne są dwa napięcia: 6 oraz 12 V. Większe napięcie warto zakupić w przypadku większego zużycia elektrycznego, dlatego są zakupywane do większości samochodów.
  • Pojemność – wyrażona w amperogodzinach, im wyższa wartość tym większa pojemność akumulatora, warto zwrócić na to szczególną uwagę. Musimy dobrać jego pojemność na podstawie zapotrzebowania naszego samochodu.
  • Prąd rozruchu – wyrażony w amperach, wiąże się ze skutecznością radzenia sobie akumulatora z rozruchem silnika, im wyższa wartość tym większa skuteczność.

Ceny akumulatorów

Już za 100 złotych możemy zakupić normalnej jakości akumulator, nie warto jednak oszczędzać na tym sprzęcie i warto wydać nieco więcej: od 200 do 300 złotych. Dzięki temu zapewnimy mu dłuższą żywotność, a sobie – większe bezpieczeństwo i komfort jazdy.