Drobne poprawki lakiernicze – jak wykonać je samemu?

Z dbałością o wygląda samochodu jest podobnie, jak z dbałością o własny wygląd – jeśli coś jest nie tak musimy jak najszybciej reagować, by nie doprowadzić do pogorszenia obecnego stanu. Jeśli nasza karoseria posiada rysy, zadrapania lub ogniska rdzy, myślimy o samodzielnym poprawieniu jej wyglądu. Czy jednak warto?

Niełatwa sprawa

Myśląc o samodzielnym wykonaniu poprawek lakierniczych musimy liczyć się z wielogodzinnym procesem, dobrze jest także posiadać jakiekolwiek doświadczenie w tej kwestii. Biorąc się za lakier musimy mieć pewną podstawową wiedzę, która zapewni nam sprawniejszą pracę i bardziej zadowalające efekty.

Potrzebne nam są również profesjonalne narzędzia do pracy, warto zainwestować w te dobrej jakości, co wiąże się z pewnym niekoniecznie małym wydatkiem. Przyda się także dobre miejsce do wykonania tego typu zabiegów.

Jest to na pewno o wiele tańsze rozwiązanie, niż oddanie samochodu do lakiernika, musimy jednak liczyć się z mniej zadowalającymi efektami.

Lekkie naprawy

Karoseria naszego samochodu narażona jest na sól i złe drogi, stąd po latach widoczne są pierwsze oznaki rdzy. Warto wtedy zareagować jak najszybciej, ponieważ rdza postępuje dość szybko i kiedy dany element całkowicie przerdzewieje, żadne poprawki już nie pomogą, a dany element nadawał się będzie wyłącznie do wymiany.

Jeśli szybko zareagujemy poprawki będą niewielkie i sami będziemy mogli je wykonać. Zanim jednak przystąpimy do działania musimy zakupić odpowiedni lakier do naszej karoserii. Dokładny kod lakieru znajdziemy na tabliczce znamionowej samochodu lub rozszyfrujemy go po numerze VIN.

Lakier powinien być w zestawie z pędzelkiem do nanoszenia, który świetnie nadawał się będzie do napraw punktowych. Musimy ich szukać w ASO lub miejscach, gdzie znajdziemy do kupienia lakiery samochodowe.

Jak zabrać się za poprawki?

Oto kilka kroków, dzięki którym samodzielnie naprawimy naszą karoserii:

  • W pierwszej kolejności musimy oczyścić bardzo dokładnie rdzę – jest to ważne i od tego kroku może zależeć skuteczność naprawy.
  • Następnie miejsce to warto pokryć preparatem, który wiąże rdzę, da nam to większe prawdopodobieństwo, iż rdza ponownie się nie pojawi. Preparat ten po naniesieniu musi być pozostawiony do całkowitego wyschnięcia, zwykle trwa to około doby.
  • Warto wykonywać naprawy lakiernicze w miejscu zadaszonym, na przykład garażu. Wtedy nawet jeśli będzie padał deszcz nasza praca nie pójdzie na marne.
  • W przypadku, gdy mamy do czynienia wyłącznie z punktowym ubytkiem i nie dotarliśmy do samej blachy możemy odtłuścić to miejsce, używając w tym celu benzyny ekstrakcyjnej i od razu nałożyć lakier, który również musi całkowicie wyschnąć.
  • Musimy dobrze wykończyć zaprawkę, jeśli wykonywaliśmy ją w miejscu widocznym – pierwszym krokiem jest zmatowienie położonego lakieru, a następnie wygładzenie nierówności.
  • Wiele zestawów zaprawkowych posiada także lakier bezbarwny, który warto nanieść po kolejnym odtłuszczeniu, a następnie pozostawiamy do całkowitego wyschnięcia.
  • Kolejnym etapem jest wygładzenie powierzchni papierem ściernym. Ważne aby wybrać odpowiednią gradację, by nie zniszczyć efektów.
  • Dodatkowo możemy wypolerować karoserię lekko ścierną pastą, by wzmocnić efekt wizualny.

Jak lakierować plastikowe elementy?

Musimy przede wszystkim zdemontować element, który będziemy lakierować, ponieważ w innym przypadku naprawa może nie wyglądać zbyt dobrze. Następnie należy dokładnie przeszlifować element, by jego powierzchnia była równa i gładka.

Dobrze jest także odtłuścić powierzchnię. Kolejnym krokiem jest już samo lakierowanie. W tym celu musimy zakupić odpowiedni lakier strukturalny przeznaczony do plastików. Należy równomiernie nakładać lakier płynnymi ruchami, by nie znalazła się w żadnym miejscu zbyt gruba jego warstwa.

Przeważnie są to lakiery w spray’u, stąd takie lakierowanie może wykonać każdy z nas. Jeśli dobrze zrealizujemy taką naprawę mamy duże szanse na sukces i trwałość naszej pracy. W razie niezadowolenia możemy powtórzyć cały proces, i tak będzie się to bardziej opłacać niż oddanie elementu do lakiernika.

Co z elementami wcześniej naprawianymi?

W przypadku lakierowania elementów, które były już wcześniej naprawiane musimy użyć warstwy podkładowej do plastików, zanim nałożymy lakier właściwy. Dzięki niemu całość nie będzie się łuszczyć.

Tutaj na warstwę podkładową nakładamy podkład zwykły, lakier bazowy, a następnie bezbarwny. Ważne by pozostawić każdą z warstw do dokładnego wyschnięcia. Kolejnym krokiem jest lekkie zmatowienie oraz dokładnie odtłuszczenie powierzchni przed każdą warstwą.

W przypadku, gdy powstaną jakiekolwiek zacieki możemy się ich pozbyć poprzez polerowanie, choć jest to bardzo pracochłonne.

Musimy spojrzeć na dany element trzeźwym okiem. Jeśli są to poprawki, które znajdują się w miejscach niewidocznych nie warto pracować nad nim aż do osiągnięcia perfekcji. W przypadku, gdy są to widoczne poprawki trzeba uzbroić się w cierpliwość, by doprowadzić element do pożądanego wyglądu. Jeśli jednak nie czujemy się na siłach, by podejmować się tych zadań, lepiej skorzystać z pomocy fachowców.