bmx

Nowy czy używany? Gotowy czy samodzielnie skręcony? Tańszy czy może droższy model? – oto lista pytań, które zadaje sobie każdy przyszły użytkownik roweru. Wybierając pierwszy bicykl typu BMX, należy szczerze i samodzielnie odpowiedzieć sobie na postawione pytania. Wiedząc jednak, która wersja jest bardziej opłacalna, łatwiej podjąć decyzję.

Rower typu BMX to marzenie każdego „wyczynowca”. Wybór pierwszego modelu stanowi jednak poważny problem. Dlaczego? W jednym momencie pojawia się bowiem szereg pytań, na które trudno jednoznacznie odpowiedzieć.

Długa lista pytań:

• Kupić gotowy egzemplarz czy złożyć samodzielnie z części „aftermarketowych” (czyli dostępnych oddzielnie)?
• Zainwestować w droższy model czy postawić na tanie rozwiązanie?
• Zdecydować się na rower nowy czy używany?
• Jaką długość ramy wybrać?

Jeśli długa lista pytań spędza ci sen z powiek, koniecznie zajrzyj do teksu. Poniżej znajdziesz szereg wskazówek, które ułatwią ci podjęcie decyzji.

Po pierwsze, kupić gotowy model czy złożyć go samodzielnie?

Naturalnie to drugie. Warto jednak wiedzieć, że rower złożony z części dostępnych oddzielnie (czyli „aftermarketowych”) to wydatek rzędu 3 500.00 złotych – nie każdego stać na taką rozrzutność… Jeśli nie dysponujesz nadmienioną kwotą, zdecyduj się na zakup seryjnego modelu. Z czasem będziesz mógł go ulepszyć i dostosować do aktualnych potrzeb oraz upodobań.

Po drugie, wersja droższa czy tanie rozwiązanie?

Na to pytanie warto odpowiedzieć sobie samodzielnie i jak najbardziej szczerze. Jeśli posiadasz „wolną” gotówkę, możesz wówczas przebierać w licznych ofertach. Jeśli tymczasem nie dysponujesz znaczną ilością pieniędzy, powinieneś pomyśleć o wersji używanej. Rozglądając się za nowym modelem, pamiętaj, że rynek „zalany” jest rowerami BMX, które (gdyby się im bliżej przyjrzeć) tylko z zewnątrz przypominają standardowe wersje. Produkty tej klasy spotkamy w okolicznych supermarketach oraz dużych sklepach sportowych. Cena roweru waha się od 400.00 do 900.00 złotych za sztukę.

Po trzecie, nowy czy używany?

Każdy, kto zamierza dokonać zakupu roweru, chętnie widziałby się na nowiutkim modelu. Nie zawsze jednak istnieje taka możliwość… Alternatywą dla „świeżutkiego” BMX – a jest oczywiście wariant używany, który (odpowiednio traktowany) będzie służył odbiorcy przez wiele długich lat.

Na jakie aspekty należy zwrócić uwagę podczas zakupu roweru używanego?

• naturalnie – czy dany egzemplarz nie posiada jakichkolwiek wygięć bądź pęknięć (w tym celu warto dokładnie obejrzeć okolice łączenia rur ramy, widelca oraz kierownicy),
• w dalszej kolejności należy sprawdzić stan łożysk sterów, suportu oraz piast. Jak to zrobić? W tym celu należy zakręcić kołami, korbami i oczywiście – kierownicą,
• kwestia numer trzy – rocznik danego roweru (warto pamiętać, że starsze modele mogą szybciej ulec licznym uszkodzeniom).

Po czwarte, jaką długość ramy wybrać?

Dopasowanie ramy roweru do wzrostu użytkownika to kwestia kluczowa. Dobrze wiedzieć, że za krótki rower może być przyczyną licznych kontuzji i uszkodzeń (za krotki rower to głównie nieodpowiednia pozycja oraz uderzanie kolanami o kierownicę lub mostek). Typowe, standardowe rowery typu MBX wyposażone są w koła o średnicy 20 cali (modele tej klasy będą odpowiednie dla jednostek o wzroście powyżej 140 cm). Niższe osoby mogą korzystać natomiast z rowerów na kołach o mniejszej średnicy:

• 12 cali,
• 16 cali,
• 18 cali.

Pomocna tabelka (dla przyszłych użytkowników)

Wzrost użytkownika (ridera) Rozmiar koła
3 – 5 lat 12 cali
90 cm – 120 cm 16 cali
120 cm – 140 cm 18 cali
140 cm i więcej 20 cali (pełnowymiarowe)

Rozwijamy przesyłkę

Odebrałeś zamówionego BMX –a? Wobec tego przyszedł czas na przykręcenie kierownicy, pedałów, siodełka oraz przedniego koła (rowery pakowane w duży karton są niemal całkowicie złożone). Jakie narzędzia będą ci potrzebne?

Przede wszystkim:

• klucz płaski bądź nasadowy – 17 mm (niezbędny do przykręcenia przedniego koła),
• klucz plaski – 15 mm (do przytwierdzania pedałów),
• klucz imbusowy – 5 mm oraz 6 mm (będący wsparciem podczas przykręcania siodełka i kierownicy).

Materiał wykonania

W chwili obecnej wyróżniamy dwa podstawowe stopy, które wykorzystywane są do produkcji części (w rowerach typu BMX):

• Hi – Ten (czyli stop stali węglowej; rowery wyposażone w tej klasy części przeznaczone są dla początkujących „wyczynowców” bądź bardzo młodych osób),
• Cr – Mo (innymi słowy – lepszy i wytrzymalszy stop stali; rower typu BMX zaopatrzony w tego typu elementy polecany jest jednostkom starszym oraz bardziej zaawansowanym).

Bezpieczeństwo

Jak powszechnie wiadomo, BMX nie posiada hamulców (co bywa dość kłopotliwe, zwłaszcza dla początkujących „wyczynowców”). Wsiadając na tak skonstruowany bicykl, warto mieść tę kwestię na uwadze i zwyczajnie jeździć z głową…

Skąd nazwa?

Rowery typu BMX swoją nazwę zawdzięczają zawodom o tej samej… nazwie – BMX (Bicycle Motocross).

Jaki powinien być profesjonalny rower typu BMX?

Przede wszystkim:

• lekki,
• wytrzymały.

Zalety rowerów typu BMX:

• zwrotność,
• łatwa naprawa,
• bardzo solidna konstrukcja.

Wady popularnych bicykli:

• nie dla wysokich (niestety, rower typu BMX sprawdza się jedynie w przypadku dość niskich osób),
• daleko nie zajedziemy (dysponując nadmienionym modelem, możemy uprawiać wyłącznie jazdę wyczynową),
• męcząca pozycja.