Żelazo to jeden z najważniejszych minerałów, jakie występują w naszym organizmie. Jego kluczową rolą jest transport tlenu. A ponieważ do życia potrzebuje go każda, nawet najmniejsza komórka i tkanka, niedobór żelaza może być bardzo niebezpieczny dla organizmu.

Źródła żelaza

Mówiąc o żelazie, należy w pierwszej kolejności powiedzieć, że istnieją jego dwie główne grupy. Pierwsza z nich to żelazo hemowe. Jego przyswajanie kształtuje się na poziomie 20%. Kluczowymi źródłami tego żelaza są produkty mięsne, szczególnie wątróbka, cielęcina czy sardynka. Drugi rodzaj żelaza to tak zwane żelazo niehemowe, którego przyswajalność kształtuje się zaledwie w granicach 5%. Najbardziej popularnymi źródłami tego żelaza są: szpinak, botwinka, czy awokado.

Złe wchłanianie żelaza

O ilości żelaza we krwi z jednej strony decyduje oczywiście nasza dieta. Ale nie tylko ona. Stężenie tego minerału we krwi to także kwestia naszych zdolności w jego przyswajaniu. A te mogą być zachwiane z wielu powodów. Żelazo wchłania się bowiem w górnym odcinku jelita cienkiego. Kiedy jego kosmki lub śluzówka są uszkodzone, albo gdy brakuje naturalnej flory bakteryjnej, wówczas możemy przyswajać go znacznie mniej niż powinniśmy.

Jak można poprawić wchłanianie żelaza?

Pierwsza rzecz to zadbanie o kondycję jelit. A w tym doskonale sprawdzają się probiotyki oraz dieta uboga w cukry, która pozwala namnożyć się zdrowym bakteriom. Druga rzecz to łączenie żelaza z witaminą C. Jeśli witaminy tej zabraknie w naszej diecie, żelazo przyswoimy z niej w zdecydowanie mniejszych ilościach. Szalenie ważne jest także wyeliminowanie na pewien czas mleka i produktów mlecznych oraz produktów mącznych. Dzięki temu szybciej uzupełnimy powstałe w organizmie niedobory.

Wypłukiwanie żelaza z organizmu

Mówiąc o poprawie wchłaniania żelaza, nie wolno pominąć tematu herbaty i kawy. Oba napoje skutecznie żelazo wypłukują. Dlatego też nigdy nie powinniśmy do posiłku pić ani jednego, ani drugiego. Najlepsza będzie niegazowana woda mineralna.

http://www.pracowniapiekna.pl/

PODZIEL SIĘ
Poprzedni artykułNasze zdrowie
Następny artykułCiąża

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Please enter your comment!
Please enter your name here