Jaki rodzaj ogrzewania postojowego wybrać – spalinowe czy elektryczne?

Zima to wyjątkowo ciężki okres dla kierowców. Kiedy przychodzą mrozy i musimy wyruszyć samochodem w drogę marzymy, aby wsiąść do nagrzanego już samochodu. Jest jedno skuteczne rozwiązanie – ogrzewanie postojowe, które może zadbać o nasz komfort nie tylko podczas zimy, ale również latem by schłodzić się w aucie.

Na czym polega ogrzewanie postojowe?

Polega ono na wykorzystaniu chłodzenia silnika oraz układu wentylacji. Sercem systemu jest agregat niewielkich rozmiarów, który pracuje niezależnie od silnika, a paliwo, które jest potrzebne do tego, aby go zasilić jest obierane ze zbiornika paliwa.

Agregat zasysa powietrze, które jest niezbędne do przeprowadzenia reakcji spalania. Następnie uruchamiany jest obieg płynu chłodniczego silnika samochodu, który po rozgrzaniu oddaje ciepło.

Układ wentylacji zapewnia przekazywanie ciepła do wnętrza samochodu, dzięki czemu ten system rozgrzewa kabinę do odpowiedniej temperatury w ciągu nawet 20 minut. Ogrzewanie postojowe rozgrzewa także jednostkę napędową, co korzystnie wpływa na zużycie paliwa i emisję substancji szkodliwych.

Ogrzewanie postojowe to idealny sposób na to, by uniknąć zimą skrobania szyb, nie istnieje także ryzyko podczas rozruchu przy temperaturach ujemnych. Co więcej, system ten nie służy wyłącznie do ogrzewania wnętrza samochodu, ale także jego chłodzenia. Gdy latem nasz samochód znajduje się w słońcu nie sposób do niego wsiąść. Jeśli jednak włączymy go i odczekamy około 15 minut możemy śmiało wsiadać bez martwienia się o przegrzanie.

Rodzaje układów

Jeśli chodzi o układy ogrzewania postojowego dzielimy je na spalinowe oraz elektryczne. Pierwszy typ występuje w dwóch rodzajach:

• Ogrzewanie wodne – działa niezależnie od silnika samochodu, ciepło powstaje w wyniku procesu spalania paliwa pobieranego z baku samochodu, średnio wychodzi 0,5 litra na godzinę. Najczęściej ten rodzaj ogrzewania instalowany jest w komorze silnika, spaliny odprowadzane są z kolei przez układ wydechowy. Istnieją nowoczesne konstrukcje, które posiadają osobny układ wydechowy, który także ma katalizator. Montaż tego typu ogrzewania jest niełatwy i zajmuje dużo czasu, co przekłada się także na cenę, która sięga nawet kilku tysięcy złotych.
• Ogrzewanie powietrzne – znajduje się wewnątrz pojazdu, pracuje na zasadzie zasysania zimnego powietrza z wnętrza lub otoczenia samochodu, ogrzaniu go oraz odprowadzeniu do wnętrza pojazdu. Urządzenie to w szybkim tempie ogrzewa kabinę pasażera, ciepło dostarczane jest bowiem już od momentu jego włączenia. Taki rodzaj ogrzewania zużywa o wiele mniejszą ilość paliwa. Nie podgrzewa jednak silnika, ogranicza się wyłącznie do wnętrza auta. Wiąże się z o wiele prostszym montażem, a także ceną.

Drugi rodzaj ogrzewania postojowego to ogrzewanie elektryczne. System ten również ogrzewa silnik oraz wnętrze samochodu, dodatkowo ma możliwość rozbudowania o układ automatycznego ładowania akumulatora, a także monitoringu jego stanu technicznego. Co więcej, zdarzają się systemy z elektrycznym modułem programowania oraz sterowania.

System ogrzewania postojowego elektrycznego zasilany jest tylko i wyłącznie za pomocą zewnętrznego źródła o standardowym napięciu 230 Voltów. Posiada modułową budowę, która umożliwia liczne konfiguracje, w zależności od indywidualnych potrzeb.

Główną rolę odgrywa tu elektryczna grzałka montowana w bloku silnika lub misce olejowej. Możemy skorzystać w tym przypadku z różnego rodzaju pakietów: ogrzewanie wyłącznie silnika, ogrzewanie silnika i wnętrza. Jeśli chodzi o pierwszy z nich:

• Pakiet podstawowy nie daje nam możliwości sterowania automatycznego, uruchamiany jest wtedy, gdy urządzenie podłączymy do zasilania. Możemy jednak dokupić załącznik czasowy, który kosztuje kilkanaście złotych, a dzięki temu zaprogramujemy dowolnie włączenie ogrzewania odpowiednio wcześniej. Cena takiej opcji zaczyna się od około 300 złotych.
• Jeśli zdecydujemy się również na ogrzewanie wnętrza, co ma większy sens, układ ten także nie posiada autonomicznego sterowania, więc także przyda się zewnętrzny załącznik czasowy. Nagrzewnica wewnętrza posiada również termostat, który daje nam pewność pracy wyłącznie wtedy, gdy tego chcemy. Nagrzewnica znajduje się w miejscu, które umożliwia swobodny wlot i wylot powietrza. Zazwyczaj jest to prawa strona miejsca pasażera. Taka opcja kosztuje nas nieco więcej – od 700 złotych w górę.

Możemy także zdecydować się na bogatą opcję, gdzie znajdują się dodatkowe dwa urządzenia, dzięki którym zwiększa się funkcjonalność układu i jego komfort użytkowania. Pierwszy z nich to elektroniczny panel sterujący, który jest w pełni zautomatyzowany. Dzięki niemu ustawimy bez problemu godzinę, na którą samochód będzie gotowy do jazdy. Możemy także programować ustawienia na dwa różne czasy podczas doby, oddzielne dla każdego dnia tygodnia. Jest także możliwość dokupienia pilota zdalnego sterowania. No i dodatkowo układ monitoringu stanu technicznego akumulatora i jego automatycznego doładowywania. Taka opcja jest już droższa – zaczyna się od 1200 złotych.