Czas na wymianę wycieraczek

Regularna kontrola stanu technicznego naszego samochodu jest obowiązkowa. Musimy nie tylko kontrolować poziom płynów, ale również dbać o naszą karoserię, a także o stan szyb. By cieszyć się dobrą widocznością i nieporysowaną przednią szybą, musimy mieć dobrej jakości wycieraczki.

Pierwsze sygnały

Najwięcej zanieczyszczeń na przedniej i tylnej szybie mamy jesienią oraz zimą. Wycieraczki jak większość części samochodu po prostu się zużywają. Najczęściej widać to po zostawianiu smug na szybie, skrzypieniu lub piszczeniu.

Należy jak najszybciej zareagować, niesprawne wycieraczki to nie tylko kwestia dyskomfortu jazdy, ale także zagrożenie dla przedniej szyby, która może zostać porysowana. Średnio powinniśmy wymieniać je co pół roku, lecz wszystko zależy od marki i modelu pojazdu, a także jakości samych wycieraczek. Nowoczesne modele posiadają wskaźnik informujący nas o ich zużyciu.

Kiedy zdecydować się na wymianę?

Istnieje kilka elementów, na które należy zwrócić uwagę:

  • Powstawanie smug – jeśli nie występują, nie mamy się o co martwić.
  • Drobne smugi poza polem widzenia kierowcy – w takiej sytuacji również nie ma konieczności wymiany.
  • Jakakolwiek smuga w centralnym polu widzenia – to znak, że czas na wymianę.
  • Tarcie wycieraczki o szybę, piszczenie – wymieńmy wycieraczki jak najszybciej, aby nie uszkodziła szyby.
  • Oderwanie się gumowej części od pióra – istnieje ryzyko uszkodzenia szyby, należy jak najszybciej wymienić wycieraczki.

 

Jakie wycieraczki wybrać?

Wybór wycieraczek jest bardzo szeroki. Różnią się pod względem typu mocowania, długości pióra, marką i samym materiałem. Wyróżniamy dwa rodzaje wycieraczek:

  • tradycyjne – przy wyborze klasycznych wycieraczek kierujemy się ich długością, która podana jest na opakowaniu, tam także zawarta jest informacja do jakich marek i modeli samochodów one pasują. Komplet klasycznych wycieraczek to koszt około 50 złotych,
  • płaskie (aerodynamiczne) – charakteryzują się dużą wydajnością, świetnie zbierają wodę, nie tworzą smug i są trwalsze. Prawidłowo zamontowane mają lepszy docisk oraz są idealnie dopasowane do szyby. Ten rodzaj wycieraczek nie posiada stelażu przegubowego, więc ściśle musimy stosować się do opisu producenta w temacie marki i modelu pojazdu. Cena kompletu – w granicach 100 złotych.

 

Ważne, aby zwrócić uwagę na to, z jakiego materiału jest wykonana. Najlepiej, jeśli powstały z grafitu – to materiał, który zagwarantuje jej trwałość i cichą, wydajną pracę. W tańszych modelach używa się kauczuku syntetycznego.

Przede wszystkim liczy się rozmiar wycieraczki. Musimy zmierzyć swoje oraz dowiedzieć się jaki mamy rodzaj uchwytu mocującego. Dzięki temu zagwarantujemy sobie dobrze dopasowane wycieraczki i ich wydajną pracę. Nowe wycieraczki muszą idealnie przylegać do szyby, bezgłośnie pracować i płynnie się poruszać. Dobrym pomysłem jest zabranie do sklepu swoich starych wycieraczek, dzięki czemu z łatwością znajdziemy nowy odpowiednik.

Samodzielna wymiana

Wymiana wycieraczek jest bardzo prosta, na podstawie filmików instruktażowych, znajdujących się w internecie możemy sprawnie to wykonać w kilka minut.

Musimy najpierw podnieść ramiona i nacisnąć zatrzask na spodzie wycieraczki w miejscu, gdzie styka się z metalowym ramieniem. Tym sposobem zdemontowaliśmy zużytą wycieraczkę. Następnie należy umieścić plastikowy adapter w metalowym haku, dzięki czemu zamontujemy w nim wycieraczkę.

Kiedy będzie już znajdowała się w adapterze musimy mocno ciągnąć ją w górę ramienia dopóki nie usłyszymy kliknięcia. Robota skończona, delikatnie opuszczamy pióra na szybę. Wymieniając wycieraczki uważajmy na ramiona, kiedy są bez wycieraczek. Są one dociskane przez sprężynę, jeśli je dotkniemy mogą szybko opaść na szybę i ją uszkodzić.

Jeśli chodzi o tylną wycieraczkę, zazwyczaj wymieniana jest z całym ramieniem, ponieważ często sprężyna się zużywa. Jeśli jednak nie jesteśmy czegoś pewni, warto wtedy skorzystać z fachowej pomocy

Ważne wskazówki

Zwracajmy uwagę na kondycję naszych wycieraczek głównie zimą, kiedy narażone są na ciężkie warunki atmosferyczne. Zanim uruchomimy silnik samochodu sprawdźmy, czy nie przymarły one do szyby. Jeśli okaże się że tak, nie odklejajmy ich na siłę by nie przepalić bezpiecznika lub uszkodzić pióra.

Najlepiej użyć odmrażacza, wystarczy spryskać szybę i już po kilku chwilach będziemy cieszyć się ich sprawnością. Konieczne jest stosowanie wyłącznie zimowego płynu do spryskiwaczy, który odpowiedni jest dla niskich temperatur.

Podczas każdorazowego mysia samochodu warto przetrzeć i wyczyścić pióra. Nie możemy zapomnieć także o tylnej wycieraczce, jeśli ją posiadamy. Wszystkie zasady tyczą się jej tak samo, jak i przednich.

Nie możemy też doprowadzać do sytuacji, w której nasze wycieraczki pracują na sucho. Jeśli koniecznie chcemy ich użyć spryskajmy szybę małą ilością płynu do spryskiwaczy. W przeciwnym wypadku może dojść do porysowania szyby lub natychmiastowego uszkodzenia wycieraczek. Kontrolujmy też regularnie poziom płynu, by go nie zabrakło.